Mennyi emberrel teszteljünk?
A címben szereplő kérdés talán az egyik leggyakrabban feltett a használhatóság témakörében, pedig ökölszabály és jó néhány kutatás is van a témában. Rung András a legutóbbi Ergomániás posztjában (Teszteld a honlapod, hogy működjön!) le is írja ezt: "Minimum 4 emberre van szükségünk, de 8-10-nél nem kell több". Szerintem érdemes kicsit a mélyére tekinteni honnan is jönnek ezek az értékek.
Kezdetnek egy gyors megjegyzés. Minden ilyen esetben az x darab felhasználó kellően különböző felhasználói kategóriánként (csoportonként) értendő. Azaz ha a rendszerünknek (weblapunknak) van 3-4 jól elkülöníthető felhasználói csoportja, akkor csoportonként kell x ember - nem összesen. (Azzal együtt, hogy a fontosabb csoportokra így is érdemes több időt és energiát áldoznunk.)
A legismertebb, 5 felhasználós szabály Nielsen-től van, több mint 10 éve jelent meg cikke: Miért kell csak 5 felhasználóval tesztelni?. Érdekes, hogy az általa bemutatott összefüggés szerint 15 felhasználóval már az összes használhatósági hiba kiszűrhető, mégis a több és kisebb (3 körös, körönként 5-5 felhasználó) tesztet javasol. A több körben iteratívan tesztelhetőek a javított design-ok, így elkerülhető hogy javítás eredményeképpen még nagyobb hibák keletkezzenek.
A Measuring the User Experience is lényegében ezt az eredményt hozza ki némi matekozás után, azonban megemlít két fontos feltételt:
- A teszt terjedelme legyen korlátozott. Vagyis tetszőleges méretű termékre, weblapra ennél több felhasználó kell. Az 5 akkor elég, ha 5-10 feladat van, és a tesztelt mennyiség 20-30 oldal.
- A célcsoport legyen jól meghatározott és a teszten résztvevő felhasználók között jól reprezentált. Ez utal arra, hogy több csoport esetén csoportonként kell ennyi felhasználó (ezt Nielsen is írja). Itt nehéz lehet eldönteni, hogy kik tartoznak egy csoportba.
Faulkner cikke már kifejezetten tudományos szempontból közelíti meg a kérdést pont az 5 felhasználós szabályt vizsgálva. A közölt számítások egyértelműek: bár továbbra is a rendszertől, a feladatoktól és felhasználóktól (tehát a kontextustól) függ a felhasználók száma, azonban az 5 felhasználó nem elég. 5 és 10 között jelentős növekedés tapasztalható a kimutatott hibák számában, és kb. 20 felhasználó környékén kerül 95% felé a megtalált hibák száma. Ezzel együtt a konklúzió az, hogy minél több felhasználóval kell tesztelni, minél jobban meghatározott felhasználói csoportokból.
Zárszóként még annyit, hogy (Rung András szavaival) jelenleg a magyar piac ott tart - használhatóság terén - mint az US 2003-ban. Ez azt is jelenti, hogy mivel inkább még a használhatóság elfogadtatása a fontos, Nielsen használhatóság félpénzen elve egy ideig még fontosabb lehet - azaz itthon továbbra is az olcsó(nak számító) 5 felhasználós szabály ami praktikusan alkalmazható.
Címkék: tipp használhatóság tesztelés alapozás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.