10 listavezető téveszme UX-ről
Itt találtam: Top 10 UX myths. Rövid összefoglaló többnyire saját megjegyzésekkel:
- Minden design-nak eredetinek kell lennie. Nem egészen. Gyakran sokkal fontosabb, hogy az adott területen bevett konvenciókat megtartsuk, adott esetben a szabványos megoldásokat kövessük. Ez azért is jó, mert a felhasználók a korábban megszerzett ismereteiket is újra hasznosítani tudják.Ezt néha úgy szoktam megfogalmazni, hogy "Jó helyről (ötletet) lopni nem szégyen."
- Az emberek olvasnak. A valóságban az emberek nem olvasnak, legalábbis nem olvassák el a feliratokat, amik a felületen szerepelnek (ebbe beleértem az eszközökön található matricákat is). Kicsit finomabban megfogalmazva: minél hosszabb a szöveg, annál biztosabb, hogy nem vagy csak felületesen olvassák el. Erre meg azt szoktam mondani, hogy ahol már ki kell írni magyarázatot (pláne ha nem bonyolult dologról van szó), akkor ott elégtelen a kialakítás.
- Az emberek tudják, mit szeretnek. Az egyéni izlést nagyban befolyásolja az adott helyzet, más emberek és a környezet. A felhasználó tesztek mellett ez szokott lenni a nagy érv: nem az a lényeg, amit a felhasználók mondanak, hanem amit csinálnak.
- Úgy tervezz, hogy gondolj a megvalósításra is. (Ezt a megjegyzést annyira nem értem.) Usability-sként előbb-utóbb belefut az ember abba a helyzetbe, hogy készít egy jó tervet, aztán szépen lassan kiderül, hogy azt nem is lehet (úgy) megvalósítani a technika mai állás szerint, vagy csak jelentős energiabefektetéssel, amire többnyire nincs ember vagy idő vagy pénz. Azt hiszem minden tervezési folyamatban kell lennie egy pontnak, amikor át kell nézni, mire és milyen formában lesz idő és pénz.
- Amiről nem tudsz dönteni, készíts beállítást. Ez egy gyakori fejlesztői magatartás, a "fícsörök" halmozása (feature creep, nem találtam még jó magyar kifejezést rá). Szerencsére mára már kezd elterjedni, hogy nem is kell annyi beállítás, sőt a kevesebb beállítást tartalmazó programok általában jobban használhatóak.
- Ha van jó keresésed, nem kell információs tervezés. De kell (sőt ez fordítva is igaz). Az emberek egy része keresni szeret, másik része böngészni. Mintahogy a boltban az emberek egy része inkább végignézi a teljes kínálatot, mások meg inkább az eladóval beszélgetnek. Nem igazán szerencsés kizárni az egyik vagy másik réteget.
- A UX tervezés csak a termékre vonatkozik és nem többre. A felhasználó élmény (egyik) lényege pont az lehet, hogy kiterjeszti a termék fogalmát, és nem csak a kézzel fogható dologra vonatkozik, hanem bele tartozik az ügyfélszolgálat éppen úgy, mint például a csomagolás.
- Minél kevesebb kattintás, annál jobb. Egy idő után a kevesebb kattintás bonyolít (pl. ha inkább egy képernyőre zsúfolunk mindent, hogy ne kelljen kattintani). Egy adott dolog legyen olyan egyszerű, amennyire csak lehet, de ne legyen ennél egyszerűbb (ez egy Einstein idézet ferdítése). Ugyancsak ezt mondja az Occam borotvája néven ismert logikai elv is.
- Az emberek nem változnak. Az új technológiák megjelenésével és széles korű elterjedésével az emberek számára ezek a változások fokozatosan természetessé válnak, ez egyfajta kulturális evolúció.
- Ha jó a design, akkor nem kell tesztelni. Sajnos az, hogy "jó design" erősen helyzetfüggő, amelyik design jó egy helyzetben az alapjaiban lehet hibás egy másikban. Ezért javaslom mindig, hogy valódi felhasználókat is meg kell kérdezni. Ennek a téveszmének az egyik folyománya, hogy egyre kevésbé hiszek a szakértői vizsgálatokra építő módszerek hatékonyságában (pl.: heurisztikák).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.