UPA2010 beszámoló
Múlt héten az UPA éves konferenciáján vettem részt Münchenben, az UPA2010-en, ez kb a második legnagyobb usability-vel, UX-szel és hasonlókkal foglalkozó konferencia. Úgy tervezem (néhány más ígért poszt mellett) minden előadásról írok bejegyzést, egyrészről mert ha jól láttam, csak mi voltunk ott Magyarországról, másrészről, hogy magamnak is meglegyen egységesen a jegyzet.
Elöljáróban néhány általános gondolat.
- A konferencia mottója az "Embracing Cultural Diversity" volt, ennek megfelelőn a legtöbb előadás valamilyen formában kapcsolódott a kulturális különbségek tanulmányozásához, illetve hogyan kell ezekre figyelni design-ban.
- Körülbelül ugyanannyian beszéltek "usability"-ről, mint "user experience"-ről, bár az utóbbit inkább a designer hátterűek, az előbbit inkább a pszichológusok, computer science-sek stb. használták.
- A legtöbbet emlegetett módszer (a usability test mellett persze) az etnográfiai megfigyelés volt.
- Viszonylag sok előadás szólt a kvantatív adatok helyes értelmezéséről és használatáról. Azt hiszem itt még továbbra is zavar van, olyan értelemben, hogy a kvalitatívhoz képest nem tudják megfelelően kezelni a nagy mintákból eredő bizonytalanságot, cserébe a matematikai alap miatt nagyon megbízhatónak gondolják ezeket a módszereket a használóik. Talán több alapozás kéne ide.
- Alig volt szó folyamatokról, egyáltalán nem volt szó vállalati vagy piaci érettségről (ez utóbbi lehet, hogy csak a mienkhez hasonló kis piacokon probléma)
- Gyakorlatilag minden nagyobb IT cég képviselőjével találkoztam/beszéltem, kivéve persze Apple. Talán Google-tól voltak a legtöbben (mint nagy cégesek).
- Az agilis fejlesztési forma teljesen elfogadott lett, mostanra sikerült hozzá alakítani több módszert, vagy újakat adaptálni.
- Nemcsak az egyetemi hátterűek felől vettem észre a mélyebb igényt tudományos alapkutatásokra (pl. egész sokan voltak az aktuális publikációkat bemutató tutorial-on), sőt egyes cégek is saját keretből végeztek kisebb tanulmányokat.
- A nagy eye-tracking divat kicsit leáldozóban van, ellenben a kiállítók között nagyon sokan hoztak webes tool-okat.
- A résztvevők kb 70%-nak volt MacBook-ja, kb 60%-nak iPhone-ja, androidos telefont alig láttam.
- A leggyakoribb jegyzetelési forma "a telefonnal lefényképezem a diákat" volt.
Végül: ha Münchenben jártok, mindenképpen próbáljátok ki a fehér sört (weisses Bier), isteni finom.
Címkék: usability upa2010A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.