Magyarorszag.hu értesítés

2009.10.15. 00:41 polgarp

Apró esettanulmány az elektronikus közszolgáltatások állapotáról. A tapasztaltakat többnyire a közösségi médiához hasonlítom - értesítést kaptam mail-ben, ami alapján megnéztem valamit egy online felületen -, mert nagyon hasonlít ahhoz a stílushoz, ahogy például az iwiw-et szoktam használni.

Mire ma hazaértem kaptam levelet a kr@kr.gov.hu-tól. Így, nevesítés nélkül (ez esetleg a Károly Róbert rövidítése, vagy mi?). Aláírás Miniszerelnöki Hivatal (sehogy se jön össze ez a rövídités).

Tárgy: "Értesítés hivataltól érkezett dokumentumról". Melyik hivatal? Mi az hogy dokumentum? A legtöbb dokumentum tartalmaz valamit, pl.: levél, kimutatás, nem lehetne nevén nevezni a dolgokat?

OK, levél megnyit:

Tisztelt POLGÁR P....!


Az Ön részére a(z) APEH elküldte a ' Értesítés - Értesítés' típusú
dokumentumát/nyomtatványát. A dokumentumot az elektronikus közigazgatási rendszer
befogadta és gondoskodott annak továbbításáról a(z) Ön értesítési tárába.


A befogadott dokumentum érkeztetési száma:

    303082000-200910141752-873502

a befogadás hivatalos érkeztetési időpontja:

    2009.10.14. 17:52

Segítség a nap 24 órájában

Telefon
       Magyarországról (helyi tarifával) hívható kék telefonszám: 189
       Külföldről hívható telefonszám: +36 1 452-3622
Honlap
       Mindent az Ügyfélkapuról: www.magyarorszag.hu/segitseg/ugyfelkapu
       www.ugyfelvonal.hu
E-mail
       189@ugyfelvonal.hu
Fax
       Magyarországról: +36 1 452-3621
       külföldről: +36 1 452-3621


Üdvözlettel,
Miniszterelnöki Hivatal


Budapest, 2009.10.14.

Ezt a levelet egy automata küldte önnek. Erre az e-mail címre ne válaszoljon.
E-mailt az info@magyarorszag.hu címen fogadunk.

Medve anyám, vajon mit szeretne tőlem az APEH? És mit jelent az, hogy "Értesítés - Értesítés"? Éretsítenek mailben, hogy kaptam egy értesítő dokumentumot egy értesítésről? Nem tudták volna leírni, hogy akkor mit is kaptam? Mi az, hogy értesítési táram? Ja és a legfontosabb.... HOL LEHET EZT MEGNÉZNI? Link vagy valami?

Szerencsére átlagon felül tájékozott állampolgár vagyok, és tudom, hogy nem a küldő Miniszterelnöki Hivatal oldalán van ez, illetve az Ügyfélkapu ahol ezt meg kell néznem, valójában a http://www.magyaroroszag.hu fedőnéven lesz elrejtve (önálló URL smafu?).

A honlapra érve bejelentkezés, ami után ez a kép fogadott:

(Az oldal megérne egy külön bejegyzést.... de inkább máskor).

Azért hozzászoktam, hogy ilyen esetekben lesz egy forgó levél, vagy bármi más ami felhívja a figyelmemet, hogy az e-mailben kapott értesítés tárgyát hol nézhetem meg (ha már nincs direkt link). Itt ilyen nincs, és elsőre nem is találtam azt, hogy "értesítési táram", szóval maradt a minden lehetséges szöveges részt megnézek... vagy CTRL-F és rákeresek. Meg is találtam, bár az oldalon "Értesítési tárhely"-ként szerepel, pofonegyszerű (ez a kettő vajon ugyanaz?).

Katt, következő oldal:

Igen használom! (Elvégre oda kaptam most értesítést, nem?) Minek ez a külön oldal ide? Ráadásul a zöld része a "gombnak" nem is gomb. A gomb szövege kép, de ott van a forrásban a szöveg, miért kellett képet odarakni? Nem hallottak még a CSS-ről?. Az oké, hogy itt magyarázzák meg, hogy mire jó ez a menüpont, de miért kell itt minden egyes alkalommal +1-et kattintanom?

Ezután már majdnem úgy működik, mint máshol szokott, kivéve, hogy a beérkezett "dokumentumot" csak pdf-ben lehet letölteni.

És mindezt végül csak egy 3 soros levélért, hogy a befizetett 1%-omat végre átutalták a megadott helyre.

Az alapkérdésem a következő:

Miért nem lehetett a fenti 3 soros levelet kapásból e-mailben elküldeni? Vagy ha ennek biztonsági okai vannak, akkor direkt link a levélbe, hogy egy autentikáció után egyből megnézhessem?


Mostanában egyre többször olvasok a "Citizen Centered Design"-ról, amely a(z elektronikus)  közszolgáltatások javítását tűzi ki célul a usability szellemében. A szokásos szofterges célok mellett ez a demokráciát is erősíti (átláthatóbb állami működés, nagyobb állampolgári kontrol).

A jelenlegi ügyfélkapuról mélyebb elemzés nélkül is elmondhatom, hogy nem jól használható, ráadásul a Web2-es technológiáktól is legalább 10 év lemaradásban van. Sajnos ez a mostani (Facebook-on felnövő) generációk esetében tovább csökkenti az állam pozitív percepcióját, ami által a tehetségesebbek még kevésbé vágynak az államigazgatásba, tovább rontva a közszolgáltatások szinvonalát stb. Ez a folyamat hosszabb távon is árt az egész országnak, vagyis közvetve mindenkinek.

Úgyhogy designertársaim, munkára fel!

Címkék: usability web citizen centered design

A bejegyzés trackback címe:

https://gepelmeny.blog.hu/api/trackback/id/tr991451048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sakran 2009.10.15. 08:52:41

Micsoda mázlista!
Mert hogy én is, meg valószínűleg még sok-sok százezren kaptak ilyen értesítést tegnap. De vajon hányan kapták úgy ahogy én, ékezetes betük nélkül, hogy még érteni se lehessen.
Idézet: "Az n rszre a(z) APEH elkldte a ' rtests - rtests' tpus dokumentumt/nyomtatvnyt. A dokumentumot az elektronikus kzigazgatsi rendszer befogadta s gondoskodott annak tovbbtsrl a(z) n rtestsi trba"
Ezt értelmezni belekerült pár szívdobbanásnyi időbe. Lehet, hogy az asszociációs képességemet kívánták tesztelni, de majdnem szívinfarktust kaptam mire kiderítettem mit akarnak az APEH-nél, tőlem.
Én is beléptem, de én meg nem leltem azt a gombot. A kereső sem segített, végül vagy 5 perc honlapon való bóklászás után a honlaptérképen keresztül jutottam célhoz!!! Ez ám a világosan és értelemszerüen felépített honlap... Mindenesetre elnézve az egész lapot, mindenkinek, minden ügyhöz javaslom a honlaptérképen keresztüli ügyintézést, mert az legalább használható, nem kell keresgetni, hová dugták amit keresel, és még a "használom a szolgáltatás" gombot is kihagyhattam.:)
Ez a magyar e-közigazgatás 2009-ben? Igaz 2004-ben, amikor először beléptem, ugyanilyen volt. Nos, azóta a világ nem állt meg, csak mi...

polgarp · http://gepelmeny.blog.hu/ 2009.10.15. 09:40:26

Óh remek, néha félek attól, hogy csak a szörszálhasogató szofterges beszél belőlem, és a tényleges felhasználóknak ez nem is probléma... újabb pont amelett, hogy a felhasználókat meg kell kérdezni, és nem magunkból szabad kiindulni.

A magyarorszag.hu-ról szerintem lesz részletes elemző poszt (ha lesz egy kis időm...), de tényleg rossz. Egyrészről lemaradt a design pár évvel, és a régi trendeket tükrözi. De a legnagyobb gond, hogy már eredetileg se volt usability tervezés. Mint a végén írtam, a honlap percepcióját is rontja ez.

De legalább egy pozitívat leszűrtem az esetedből. Van egyfajta navigáció, ami jól működik, ez a honlaptérkép. Ez azt is jelentheti, hogy erősen hierarchizált honlapok esetén (ami szintén fejlesztői és nem felhasználó központú szemléletet tükröz) még mindig hasznos a honlaptérkép.

Mr. Pink2 2010.01.26. 09:03:20

Király ez a bejegyzés. Hiánypótló a blog!

polgarp · http://gepelmeny.blog.hu/ 2010.02.02. 18:35:19

Remek, 3 hónappal később megint szükségem volt erre a "szolgáltatásra", és megint nem találtam meg. Még jó, hogy annó ide leírtam, hol lehet megnézni a beérkező dokumentumokat.

süti beállítások módosítása